Surkål – en av magens bästa vänner

Surkål, choucroute eller sauerkraut – äts på många sätt och i olika länder. Ex till korv, kötträtter, på en macka med ex. skinka och som tillbehör till de flesta maträtter. Passar perfekt på julbordet!

Sköt om magen genom att äta surkål.
Surkål som är rik på C-vitamin, innehåller folsyra kalium har många positiva hälsoeffekter.
Under syrningen omvandlar bakterierna socker till mjölksyra och en del andra organiska syror vilka hjälper till att skydda och bygga upp våra slemhinnor i munhålan och tarmen. Surkål är lättsmält till skillnad från vanlig vitkål. Den mesta av den viktiga näringen blir kvar vid jäsningen och gör att viktiga B-vitaminer som B12 bildas. Surkål ger även ett lågt GI.

Källa: sund.nu, hälsosidorna.se

Surkål – lätt att göra

Ingredienser till 3-4 medelstora burkar:

2 kg vitkål
2 msk grovsalt
ev. 2 tsk kummin

Saltvatten vid behov: 2 dl vatten och 2 krm salt

Gör så här:

Dela kålhuvudet och skär bort stocken. Finstrimla kålen och bottna en stor rostfri bunke eller liknande med kål. Strö över ett lager salt. Fortsätt med ett lager kål och stöt kålen med knytnäven eller en potatisstöt tills kålen vattnar sig. Fortsätt med ett lager salt och kål, stöt mellan varven och fortsätt tills all kål och salt är åtgången.

Lägg en tallrik med en tyngd överst så kålen pressas samman. Se till att kålen täcks av vätska. Om den inte gör det, fyll på med lite saltvatten, se ovan. Lägg tillbaka tallrik och tyngd.

Låt skålen stå i rumstemperatur i ca 2 veckor. Hellre svalare än för varmt. Den ska ha en frisk doft under syrningen.

När kålen är klar kan den ätas direkt men klarar sig lätt 1 månad i kylskåp.

Tagged: , , , , , , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *