Mangoyoghurtsås

Inspirerad av gurkmejans fantastiska egenskaper har jag en sås att rekommendera. En soligt gul sås med gurkmeja. Tillsätt curry om såsen behöver mer karaktär.

Mangoyoghurt
Ingredienser 4 dl:
2, 5 dl matlagningsyoghurt
1,5 dl mango chutney, stark eller mild
1,5 tsk gurkmeja
lite salt

Gör så här:
Blanda ihop alla ingredienser i en skål. Rör om och ställ i kylen att mogna en stund innan servering. Det går jättebra att göra såsen en dag i förväg och ha klar i kylen.

Smakar bra till indisk-inspirerade rätter, stekt fisk och kyckling.

Mer om gurkmejans egenskaper:
Curcumin är känt för sina potenta anti-inflammatoriska egenskaper och ihållande inflammation är kännetecknande för de flesta kroniska sjukdomar, bland annat diabetes, artrit och hjärtsjukdomar. Inflammationer hämmar även fettförbränningen och gör att kroppen försöker hålla kvar fettet som skydd. Curcumin har visat sig minska inflammationen i fettcellerna vilket underlättar viktnedgång och fettförbränningen.

Som andra starka kryddor har även gurkmeja en termogen effekt, vilket betyder att curcumin kan binda till kapsaicinreceptorer (TRPV1) och öka dess värmeomsättning. Detta innebär en ökad förbränning av fettsyror för att underhålla kroppens temperatur.

Tagged: , , , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *